- Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Vestigingsplaats
Oss
Doel en openbaar belang
BSOB is opgericht om de kwaliteit van de dienstverlening en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen te garanderen. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.
Partners
De deelnemers zijn de gemeenten Oss, Bernheze, Landerd, Uden, Boekel, Sint Anthonis, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Bestuurlijk belang
De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Eigen vermogen
Eigen vermogen per 31 december 2019: € 524.000
Vreemd vermogen
Vreemd vermogen per 31 december 2019: € 12.889.000
Financieel resultaat
Resultaat 2019 (voor bestemming): € 219.000
Financieel belang
Bijdrage Someren: € 295.000
Risico's
Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.
Ontwikkelingen
Implementeren van de waardering op oppervlakte in plaats van inhoud.
Rapportages
Concept jaarstukken 2019
- GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar.
Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 2.830.000,-- en per 31-12-2019 € 2.864.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 12.663.000,-- (waarvan voorzieningen € 759.000,--) en per 31-12-2019 € 13.345.000,-- (waarvan voorzieningen € 1.141.000,--)
Financieel resultaat
Geschat resultaat 2019 € 212.500,-- voordelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2019 € 326.406,--
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners. De kwantificering van de risico’s op basis van een kans- en impact-inschatting vindt plaats via een zogenaamde risico-inventarisatie, die jaarlijks wordt opgesteld. De inventarisatie per begin 2020 (zie ook paragraaf 4.1.2 Risicomanagement van de concept-jaarstukken 2019) resulteert in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 1.800.000,-- voor het programma Publieke Gezondheid (PG) en ca. € 1.900.000,-- voor Ambulancezorg (AZ).
Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s PG en AZ afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Gegeven de omzet is dan voor PG een kaderstellende bandbreedte van toepassing van min. € 600.000 en max. € 1.200.000,-- en voor AZ van min. € 1.200.000,-- en max. € 1.500.000,--. De Algemene Reserve PG bedraagt, inclusief het voorlopige resultaat 2019, ca. € 550.000,--. De Algemene Reserve AZ bedraagt, inclusief het voorlopige resultaat 2019, ca. € 1.200.000,--. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat de algemene reserve niet tot het bedrag van de benodigde weerstandscapaciteit hoeft te worden aangevuld.
Aangezien de benodigde weerstandscapaciteit (risico’s) hoger is dan de beschikbare weerstandscapaciteit (algemene reserves) is sprake van niet gedekte risico’s. Bij programma PG lopen de gemeenten voor een bedrag van € 1.250.000,-- (€ 1.800.000,-- -/- € 550.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 31.184,--. Bij programma AZ lopen de gemeenten voor een bedrag van € 700.000,-- (€ 1.900.000,-- -/- € 1.200.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 17.463,--.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2019 zijn:
- Implementatie van een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg;
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen van gemeenten;
- Programmatische aanpak voor preventie van suïcide- en depressie;
- Extra inzet gezondheidspreventie voor vluchtelingen;
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
- Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen;
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
- Uitvoeren van de bestuursopdracht die aan de GGD is gegeven(incl. het onderzoek naar het inbesteden van JGZ 0-4 bij de GGD).
Rapportages
Concept-jaarstukken 2019
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden.
VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Kerntaken
Taken op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen(2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorbesproken.
Tweemaal per jaar (begroting en jaarrekening) vindt er een terugkoppeling naar de Raad plaats.Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 7.390.279,-- en per 31-12-2019 € 6.886.932,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 42.790.781,-- waarvan voorzieningen € 582.455,--en per 31-12-2019 € 39.485.492,-- waarvan voorzieningen € 647.237,--
Financieel resultaat
Ingeschat resultaat 2019: € 646.870,-- positief.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2019 € 1.008.056,--.
Risico's
In hoofdstuk 6.1 paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2019 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In het jaarverslag 2019 is deze paragraaf geactualiseerd.
Het beleid rond risicomanagement en weerstandsvermogen is in 2019 geactualiseerd en door het Algemene Bestuur vastgesteld.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico's.Ontwikkelingen
Onderzoek naar rechtspositie brandweervrijwilliger
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Rond de zomer van 2020 moet hierin meer duidelijk worden vanuit Brandweer Nederland.
Regionale wervingscampagne voor brandweervrijwilligers
De verwachting is niet dat er op korte termijn een uniform en helder plan voor handen is om het vraagstuk over de rechtspositie en taakinvulling van vrijwilligers op te lossen. In onze regio wordt wel een urgent probleem van een naderend te kort aan vrijwilligers bij diverse gemeenten ervaren. Om die reden is bewust ingezet op het interesseren van nieuwe aspirant brandweervrijwilligers.
Evaluatie Wet veiligheidsregio’s
In de zomer van 2019 heeft de ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De evaluatiecommissie heeft tot taak de doeltreffendheid en de effecten van de Wvr en onderliggende regelgeving in de praktijk te onderzoeken en daarbij ook te bezien of de huidige wet bruikbaar is in het licht van actuele en toekomstige dreigingen, maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de crisisbeheersing. De evaluatiecommissie start in 2020 met het onderzoek en zal het onderzoeksrapport eind van dat jaar opleveren aan de minister.
Regionaal beleidsplan en visie 2025
Het regionaal beleidsplan kent diverse wettelijke onderdelen (artikel 14 Wvr). Deze technische items zijn in 2019 uitgewerkt en in december door het Algemeen Bestuur vastgesteld. Beleidsmatig gaf het bestuur, samen met directie en netwerkpartners, de belangrijkste kaders voor de koers richting 2025. In maart 2020 bespreekt het bestuur de uitwerking van de beleidsmatige lange termijn koers van de organisatie. Aansluitend vinden in het voorjaar ook de gesprekken met de gemeenteraden plaats over de koers.
Meldkamer Oost Brabant
In januari 2018 werden de meldkamers van veiligheidsregio’s BrabantZuidoost en Brabant-Noord formeel samengevoegd tot Meldkamer OostBrabant (MKOB). De meldkamers van de brandweer, de RAV, en de politie verhuisden in april 2019 definitief naar Den Bosch. Hiermee loopt MKOB voorop in het land, de meldkamers in heel Nederland worden nu klaargemaakt voor de toekomst. Voor de buitenwereld is er niets veranderd. De 24/7 bereikbaarheid en dienstverlening zijn hetzelfde gebleven.
Overig
· Petra de Kam is door het Algemeen Bestuur per 1 juni 2019 benoemd tot directeur van VRBZO.
· Op 1 januari 2018 is het principeakkoord reparatie Functioneel leeftijdsontslag (FLO-overgangsrecht) in werking getreden. In dit akkoord zijn onder meer afspraken gemaakt over het AOW-gat dat is ontstaan door het verhogen van de AOW leeftijd voor inactieve medewerkers. Medewerkers die hiervoor in aanmerking komen, ontvangen de AOW compensatie.
· In 2019 is invulling gegeven aan een bezuiniging van € 600.000,-. Deze is verwezenlijkt door een structureel voordeel op softwarekosten, het verlagen van het budget voor Brandveilig Leven, het herinrichten van de receptiefunctie, het verlagen van de formatie binnen de sector Bedrijfsvoering, het intrekken van vast budget voor flexibele beloning en het verminderen van de afname bij Stichting BIZOB. De afname bij Stichting BIZOB wordt vanwege contractuele verplichting in 2022 volledig verwezenlijkt.
· Investeringen in tankautospuiten en watertransportsystemen zijn vertraagd door langer dan verwachte aanbestedingslooptijden en leveringstijden. Hierdoor is het investeringsprogramma in 2019 niet volledig gerealiseerd.Rapportages
Concept Jaarrekening VRBZO 2019
- Metropoolregio Eindhoven
Naam
Metropoolregio Eindhoven
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.
Kerntaken:
Strategische bestuurlijke samenwerking op de thema's Economie (inclusief uitvoering Stimuleringsfonds en betaalautoriteit Brainport Development NV), Transitie landelijk gebied, Energietransitie en Mobiliteit (incl. GGA).
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofdstukken vier e.v. van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 4.280.060,-- en per 31-12-2019 € 5.820.759,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 17.412.698,-- waarvan voorzieningen € 10.776.312,-- en per 31-12-2019: € 18.049.951,-- waarvan voorzieningen € 11.074.467,--
Financieel resultaat
Voorlopig resultaat 2019 (incl. mutatie voorziening Reorganisatie SRE en bestemmingsreserves personele kosten) voor accountantscontrole: € 1.039.335,-- (MRE € 602.634,-- / RHCe € 436.701,--)
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2019 (incl. RHC) € 262.705,--
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico's door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico's in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico's opnieuw beoordeeld.
Ontwikkelingen
Algemeen
▪ Er is een eindvonnis in het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over de jaren 2015-januari 2017. Het NAI heeft geoordeeld dat, in tegenstelling tot de jaren 2011-2014, de Brabantse gewesten en gemeenten verplicht zijn een naheffing te betalen voor de minderlevering. De Metropoolregio Eindhoven heeft als contractpartner namens de 21 gemeenten uitvoering gegeven aan het financiële deel van het vonnis wat betrekking heeft op deze regio. Er is een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen.
▪ Het door de Belastingdienst uitgevoerde boekenonderzoek BTW en Loonheffing over het jaar 2017 is afgerond. De Belastingdienst heeft geen significante fouten geconstateerd en volgt de aangiften zoals de Metropoolregio Eindhoven deze heeft ingediend, er volgen geen naheffingen.
Dienst Metropoolregio Eindhoven
▪ In maart 2019 zijn het nieuwe Samenwerkingsakkoord 2019-2022 en Werkprogramma 2019 vastgesteld. Hiermee is de evaluatie en doorontwikkeling van de Metropoolregio Eindhoven formeel afgerond.
▪ Op meerdere momenten zijn in 2019 bijeenkomsten georganiseerd waar gemeenten (raden en colleges) input konden leveren t.b.v. de realisatie van het Werkprogramma 2020. In december 2019 is dit werkprogramma vastgesteld, met als belangrijk element de hoogte van de gemeentelijke
inwonerbijdrage 2020.
Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
▪ Het programma Werk en Uitvoering 2019-2020 is opgesteld en ter informatie naar de deelnemende gemeenten gestuurd. Belangrijk onderdeel binnen het programma is de verdere ontwikkeling van een digitaal opslagsysteem.
Gulbergen
▪ De voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Dit wordt allemaal in een Nazorgplan geregeld dat de komende periode wordt opgesteld. Er wordt gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek ontwikkelvisie, mede gericht op het verminderen van financiële risico’s van de 21 gemeenten.Rapportages
Voorlopige jaarrekening 2019
- Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Naam
Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Integrale uitvoering Participatiewet, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt.
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Helmond, Laarbeek, Someren.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur. Someren is met 2 leden in het Algemeen Bestuur en 1 lid in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd.
Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 24.448.000,-- en per 31-12-2019 € 20.433.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 16.565.000,-- (waarvan voorzieningen € 316.000,--) en per 31-12-2019 € 14.879.000,-- (waarvan voorzieningen € 287.000,--)
Financieel resultaat
Over het jaar 2019 € 73.000,-- voordelig.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2019 € 703.300,--
Risico's
Senzer streeft erna om de risico’s zoveel mogelijk af te dekken met een eigen weerstandsvermogen. Op 17-04-2019 heeft het Algemeen Bestuur daarom besloten om het minimale weerstandsvermogen vast te leggen op 5% van de lasten. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.
De door Senzer gekwantificeerde risico's 2019 betreffen:- Onzekerheid over de impact van de alternatieve financiering LKS op BUIG middelen;
- Risico van de efficiëncy maatregelen;
- Risico opbrengstdoelstellingen;
- Toenemende concurrentie met als gevolg wegvallen detacheringen;
- Geen invloed op ext. ontwikkelingen met als gevolg onvoorspelbare hoge instroom;
- WAB effect pensioenopbouw;
- Opname van opgebouwde verlofrechten in één jaar;
- Verhuurbaarheid Werkplein en Fitland-ruimten onvoldoende.
Deze risico's resulteren in een benodigde weerstandscapaciteit van € 11.002.700,--. De aanwezige weerstandscapaciteit (bestaande uit Participatiewet reserve, algemene reserve en resultaat huidig jaar) per 31-12-2019 is met een bedrag van € 15.332.000,-- ruim voldoende om deze risico's af te dekken.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee Senzer te maken heeft gekregen in 2019 zijn:
- Regionale projecten vanuit Perspectief op Werk (breed offensief);
- Sluitende aanpak van school naar werk voor kwetsbare jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt (PrO/VSO);
- Regionale samenwerking psychische kwetsbaarheid en werk Helmond-De Peel;
- Nieuw inburgeringsstelsel per 01-07-2021;
- Veranderingen groepsdetachering Dorel a.g.v. forse afname assemblagevolumes;
- Optimalisering processen: project Stroomversnelling t.b.v. optimalisatie proces door- en uitstroom (voor de doelgroep);
- Inzet innovatieve technieken ten behoeve van werkgelegenheid;
- Ontwikkeling doelgroepmedewerkers (opstellen individuele ontwikkelplannen);
- Implementatie Taalvisie Senzer.
Rapportages
Jaarrekening 2019
- Blink
Naam
Blink
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Blink heeft tot doel zorg te dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van afvalinzameling en reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling, die bij wet aan de deelnemende gemeenten zijn opgedragen en/of die voortvloeien uit de aan de gemeenten toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu.De intergemeenschappelijke samenwerking met een particuliere partner leidt hierbij tot een maatschappelijke meerwaarde.
Blink geeft uitvoering aan gemeentelijke taken op het vlak van afvalinzameling en reiniging (incl. gladheid- en calamiteitenbestrijding) van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling, en draagt mede zorg voor sortering, vermarkting en (eind)verwerking van grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen.Partners
De deelnemende gemeenten zijn: Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren en Suez.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur. Vanuit Someren is wethouder Schoolmeesters lid van het Algemeen Bestuur.
Eigen vermogen
Niet van toepassing, risico’s worden opgevangen door deelnemende gemeenten.
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 4.155.000,-- en per 31-12-2019 € 4.653.000.
Financieel resultaat
Niet van toepassing, er vindt afrekening met deelnemende gemeenten plaats waardoor financieel resultaat nihil is.
Financieel belang
Bijdrage 2019 € 1.746.000,--.
Risico's
Een terugloop van activiteiten van de GR met als noodzaak het afbouwen van arbeidscontracten.
Ontwikkelingen
In 2019 zijn de kosten hoger geweest dan verwacht. Met name ten aanzien van personeel als gevolg van hoog ziekteverzuim en ten aanzien van verwerking & transport als gevolg van toename aangeleverde tonnages zijn de kosten gestegen.
Rapportages
Jaarrekening 2019
- Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Dit alles onder het motto: “Samen meer waarde”. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit voor de deelnemers. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectief programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en Provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijk belang
Door de gemeente Someren is 1 lid in het algemeen bestuur afgevaardigd.
Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 1.515.000,-- en per 31-12-2019 € 2.429.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 4.254.000,-- en per 31-12-2019 € 3.437.000,--
Financieel resultaat
Over het jaar 2019 € 915.000,--.
Financieel belang
Bijdrage 2019: € 756.000,--.
Risico's
Ten behoeve van Begroting 2021 en jaarrekening 2019 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.408.000,-- bedraagt. Hiervan betreft € 136.000,-- het risico op verlaging van baten als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken. Het restant bedrag van € 1.272.000,-- wordt nagenoeg geheel afgedekt door de algemene reserve van de ODZOB, welke ultimo 2019 € 1.200.000,-- bedraagt.
Ontwikkelingen
* De uitvoering van de basistaken door de ODZOB en de procescriteria vinden hun oorsprong in het Bor (Besluit Omgevingsrecht). Deelnemers en de ODZOB zullen samen op diverse terreinen regionaal uitvoeringsbeleid dienen vast te stellen. Het ROK (Regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht en het ROK vergunningverlening zijn inmiddels vastgesteld door het Algemeen Bestuur (AB). De volgende stap is om de implementatie van het ROK nu concreet vorm te geven.
* De Omgevingswet, die naar verwachting op 1 januari 2021 in werking treedt, betekent een algehele stelselherziening voor de wet- en regelgeving, die ziet op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De herziening heeft een grote impact op de manier van werken, de cultuur, het juridisch en technisch instrumentarium en heeft grote gevolgen voor de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. De herziening vraagt om regionale afstemming en samenwerking. De ODZOB bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet samen met de deelnemers van de GR en de andere betrokken partners, waaronder de Metropoolregio Eindhoven (MRE), GGD en VRBZO. Onder de Omgevingswet worden gemeenten verplicht om ‘omgevingswaarden’ te monitoren. Om aan deze verplichting inhoud te geven is de ODZOB betrokken bij het samen met de gemeenten opzetten van een regionaal meetnet luchtkwaliteit.
* De noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen wordt steeds groter en ontwikkelingen zoals de Omgevingswet dwingen ons om de VTH-informatievoorziening te standaardiseren, processen op elkaar af te stemmen en aan te sluiten op de landelijke voorzieningen. ODZOB heeft daarom een aanbestedingstraject opgestart voor een VTH-applicatie samen met de deelnemers en enkele ketenpartners.
* In april 2016 is het Klimaatakkoord van Parijs getekend om daarmee de mondiale temperatuurstijging te beperken. Uitwerking vindt in Nederland plaats in de nieuwe Klimaatwet en het Klimaatakkoord. Beide zullen belangrijke invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB, onder andere door toezicht op energiebesparing bij controles en door invulling te geven aan de uitvoering van de RES (regionale energie strategie).
* Brabant wil tot de meest innovatieve, duurzame en slimme agrofoodregio’s van Europa behoren. Daarbij ligt de focus op innovatie, sluiten van kringlopen, leveren van een toegevoegde waarde en hierdoor versterking van de economische positie van de agrofoodsector. Met respect voor de leefomgeving (natuur en milieu én voor gezondheid) en welzijn van dieren. Een toekomstbestendige veehouderij zal moeten innoveren, moderniseren en verduurzamen. Er wordt ingezet op een versnelling naar een zorgvuldige duurzame veehouderij via een aantal maatregelen die de taskforce transitie veehouderij heeft voorgesteld. Ook de stikstofproblematiek die is ontstaan door de RvS uitspraak zal de nodige impact hebben op de inzet van de ODZOB.
* Ook op het gebied van bodem zijn ontwikkelingen gaande die zeker invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB. Zo gaat met de inwerkingtreding van de Omgevingswet een deel van de bevoegdheden die nu bij de provincie liggen over naar de gemeenten. De landelijke koers van het bodembeleid blijft op hoofdlijnen hetzelfde. Wel zijn er enkele accentverschuivingen in de aanpak. De ODZOB zorgt samen met de deelnemers ervoor dat ze goed voorbereid zijn op de uitvoering van de bodemtaken onder de Omgevingswet.
* Andere ontwikkelingen die invloed hebben op de werkzaamheden van de ODZOB, zijn: asbest (optimalisering van informatie-uitwisseling en werkprocessen), gezondheid, ondermijning, de problematiek op het gebied van zeer zorgwekkende stoffen en de mogelijke inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen per 1 januari 2021.
* Bij de uitvoering van het takenpakket streeft de ODZOB voortdurend naar kwaliteitsverbetering en verdere efficiency in gezamenlijkheid met de deelnemers.Rapportages
Voorlopige jaarrekening 2019
- Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Vestigingsplaats
Deurne
Doel en openbaar belang
Draagt zorg van de uitvoering van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), Jeugdwet en BMS (Bijzondere bijstand, minimaregelingen en schulddienstverlening).
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur. De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2018 € 441.917,-- en per 31-12-2019 € 410.305,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2018 € 13.875.740,-- en per 31-12-2019 € 14.004.636,--
Financieel resultaat
Over het jaar 2019 € 410.305,-- voordelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2019 € 1.175.600,-- (voor uitvoeringskosten)
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. Op 9-12-2019 is door het Algemeen Bestuur de "Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019" vastgesteld. Uit de risico-inventarisatie (zie paragraaf 1.4.1 Weerstandsvermogen en risico's in jaarstukken 2019 Peelgemeenten) blijkt een benodigd weerstandsvermogen van € 303.750,--.
Met het vaststellen van de Nota weerstandsvermogen is ook ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico's. Als minimum van de algemene reserve wordt € 300.000,-- aangehouden en als maximum € 600.000,--. Via de resultaatbestemming 2019 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de vorming van een algemene reserve van € 300.000,--.
De benodigde weerstandscapaciteit (risico's) is nagenoeg gelijk aan de beschikbare weerstandscapaciteit (algemene reserve) en dus lopen de gemeenten een minimaal risico.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee Peelgemeenten te maken heeft gekregen in 2019 zijn:
Algemeen - organisatiebreed:
evaluatie GR Peelgemeenten, ontwikkeling Wmo consulenten; gebieden minder kwetsbaar, projectmatig opvangen van piekbelasting, helderheid over taakverdeling lokaal - regionaal, schulddienstverlening: werken aan sluitende keten.Bedrijfsvoering:
implementatie ZorgNed, programmaplan ICT, afronding schadedossier InfoSupport - c2GO, doorontwikkeling Kwaliteitsfunctie, ontwikkeling stuur- en managementinformatie.Jeugd:
werkgeverschap jeugd, regionale samenwerking inkoop jeugdhulp, B-variantafspraken, 21 voor de jeugd, verordening en medisch verwijsprotocol, werkagenda verantwoorde jeugdhulp, conferentie jeugdhulp, SMI kinderopvang.Wmo:
resultaatgericht beschikken voor wat betreft huishoudelijke ondersteuning, doorontwikkeling Nadere regels maatschappelijke ondersteuning, wijziging Verordeningen maatschappelijke ondersteuning, analyse beschermd wonen, plan van aanpak rechtmatige zorg.Bms:
vaststelling regionaal beleidsplan schulddienstverlening, eerste afgifte inkomensverklaring, verdeling verantwoordelijkheden, rollen en taken tussen GR, Senzer en gemeenten.Rapportages
Jaarstukken 2019